پسر خیابونی

پسر خیابونی

نوشته های پسر خیابونی
پسر خیابونی

پسر خیابونی

نوشته های پسر خیابونی

ببخشید دیر کردم

با سلام و خسته نباشید. قرار بود این مطلب رو جمعه بزارم ولی خب مشکلاتی پیش اومده که یکی دو نفر از دوستان خبر دارن. نشد بیام. معذرت.

جا داره از همه تشکر کنم بخاطر نظرشون تو مطلب قبلی. خب هرکسی نظری داشت و این طبیعیه که اختلاف نظر بوجود بیاد. پس ناراحت نکنید خودتون رو دوسِ تان.

از جودی تشکر میکنم بخاطر ارائه کتاب دینی توی وبلاگ خودش و بصورت اختصاصی قرار دادن این مطلب.

خب برداشت من از نظراتتون این بود که همه ما در مرگ و زندگی هیچ اختیاری نداریم. و از طرفی در بقیه حالات زندگی دارای اختیار هستیم.

در مورد زندگی من با همتون موافقم. در مورد مرگ ایا همین الان ما یه چاقو بزنیم تو سینه خودمون نمیمیریم؟ پس نمیشه گفت همیشه اجباری بوده در مردن.

اما بحث من چیز دیگه ایی بود. میدونید من بعد از کلی بحث و صحبت و تحقیق آخرش به یه چیزی رسیدم که نه سیخ میسوزه و نه کباب.

ما اختیاری توام با اجبار داریم. یعنی اینکه منِ نوعی هزار راه دارم برای رسیدن به خدا. همچنین شما دوستان هزار راه دارید برای رسیدن به خدا( یاد فیلم مارمولک افتادم . گاهی یه فیلم که همه به خنده نگاهش میکنن جواب یه سوال رو میده. گاهی یک آدم کم عقل و یا یه بچه جواب سوالتو میده )

ببینید خودم رو مثال میزنم. خدا من رو به دنیا اورده و جلوی راه من هزار راه گذاشته. شما معادلات ریاضی رو در نظر بگیرید. مثلاً معادله a جوابش b میشه و معادله c جوابش d میشه. یعنی هر راهی یه جواب و مقصودی داره. یعنی خدا هزار اجبار در راه من قرار داده که هر راهی رو من برم بالاجبار به جواب همون راه میرسم. حال به من اختیاری داده که بندۀ من، هرکدوم که دلت میخواد رو برو. (البته توی هر مسیر دور برگردانی نیز قرار داده. همچنین توی هر مسیر چند راه قرار داده شده.) برای بهتر فهمیدن مطلب یک شرکت هرمی در نظر بگیرید.

خب به اینصورت جواب چند چیز حل میشه:

1. توی جواب کامنت meredith دوتا سوال پرسیدم که جوابش اینجوری حل میشه. اولیش این بود:  اگه بگیم خب خدا اینده ما رو میدونه پس مارو چرا میزاره زحمت بکشیم؟ و تلاش کنیم؟ آیا کار بیهوده نیست؟ خب نعوذبالله خدا کار بیهوده نمیکنه. جوابش:خدا آینده ما رو میدونه ولی میخواد ما راهش رو انتخاب کنیم. پس کار بیهوده ای نکرده

2. دومیش این بود: اگر هم که میخواد ما تلاش کنیم تا چیزی که خودش میدونه اخرش چیه ما تغییر بدیم که اونوقت نعوذبالله خداوند در اینده ما اشتباه کرده. و این هم که نمیشه خدا هیچوقت اشتباه نمیکنه. جوابش: خدا وقتی هزار راه گذاشته پس ما در اصل چیزی رو تغییر ندادیم و یکی از اون راه ها رو انتخاب کردیم به این ترتیب خدا در آینده ما اشتباه نکرده.

3. به این ترتیب ما اختیار داریم در انتخاب مسیر درست. یا غلط.

خب این نظر بنده بود شاید اشتباه باشه اما من نظرم اینه.

این از اون سوالاتیه که قبلاً گفتم فراتر از عقل آدمیه و فقط یک شخص معصوم می تونه جوابش رو بده. درسته شاید خیلی ها بگن توی آیات قرآن بنگرید و تفسیرش رو پیدا کنید. ولی چند تا کتاب تفسیر مختلف بزارید کنار هم کدومش مثل هم هست؟ این یعنی اینکه هرکسی برداشت خودش رو میکنه. (نمیخوام بگم غلطه. مفسران آدمای بزرگی هستند.) اما معصوم نیستند.

نظرات 17 + ارسال نظر
mooty جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:24 http://dj-mooty.blogsky.com/

باشه باشه

آفرین

j.a جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:04

هوم:/
یه نگاه به جواب کامنت کرگدن بنداز....
همون موقعی که پست گذاشتم میدونستم نمیخونی!!هار هار هار:/:/:/

چرا اتفاقاً خوندم مشکل من میدونی چیه؟
کلمات ثقیل هست. اون هم پیچونده بود لقمه رو

تحول پنج‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 20:06 http://leyla-taraghi.blogsky.com

خداقوت برادر

ممنون که لینکم کردید لینکتون میکنم

یاعلی

ممنونم

mooty چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 23:32 http://dj-mooty.blogsky.com/

سلــــــــــام داش!
چطــــــوری بلا؟
من اومدم ی صفایی بهتون بدم چون دل همتون واسم تنگ شده بودم میدووونم.
چ بحثی!

به سلام خوش اومدی
بله تنگ شده بود
هیچ بحثی نیست خودتو درگیرش نکن :دی

پرستو چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:37 http://the0emigrant0shorebird.blogsky.com/

میشه خانم یا آقای همراز بگه چی شده که کشته مرده ی جوابها شده؟


تو یه جورایی موضعت از قبل مشخص بود واسه چی سوال پرسیدی؟

خانم همراز بیا جواب بده

من بیشتر میخواستم همه به فکر بیوفتند و ببینم نظر بقیه چیه

بهامین چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 00:25 http://notbookman.blogsky.com

نظرتون و حرفاتون متطقی
حرفی ندارم واسه این پست
اما فقط اینکه خیلی خوبه اینقدر در مسائل و پیدا کردن راه حل
عنیق اندیشه میکنین

مرسی، متشکر، ممنون

Maryam سه‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 17:03 http://words-world.Blogsky.com

خدا رو شکر که راضی بودی :دی

بانوجان سه‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:40 http://banoo217.blogsky.com

عاقا شما ک قبلش قانع شده بودی!
احیانا قصدتون شبه انداتختن و رفع شبه بود؟؟؟؟عایا؟؟

هوممم شاید
بیشتر میخواستم همه به فکر بیوفتند و ببینم نظر بقیه چیه

مهندس جان دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 15:16 http://mohandesjan.blogsky.com

عههه
نظر منم همین بود تو پست قبل :)))

اره گفتم مثل هم فکر میکنیم تقریباً

موج دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:38

به نتیجه خوبی رسیدی خوشم اومد افرین

مرسی

سیاهچاله دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:52

منم خبر داشتم چه مشکلی داشتین:دیییییییییی
ممنون از جوابتون :) خوندمش و جالب بود

اوهوم میدونستی :دی
خواهش میکنم. مرسی لطف داری

کرگدن دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 04:48 http://penman.blogsky.com

سلسله دروس فلسفه استاد استریت بوی....
خداییش خوب بود. با نظر خودت موافقم هرچند از روی کتاب درسی دبیرستان الگو برداری کرده بودی که اختیار ما در راستاری اراده خداست و باهاش رابطه طولی داری. یا یه همچین چیزی.

واقعاً تو کتاب درسی این موجوده؟ نمیدونستم. خودم به این نتیجه رسیده بودم.
چقدر من می فهمم

ویس یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 19:53 http://heybateveys.blogsky.com

سلام

اینکه آدم دنبال حقیقت باشه و دنبال این باشه که ی جوابی واسه ذهن جستجوگرش پیدا کنه عالیه اصل وجود و خلقت آدما اینه که ما چرا اومدیم و برای چی اومدیم و قراره چی کار کنیم ؟

بریم دنبال حقیقت و کشف کنیم و انتخاب کنیم کدوم راه راه مستقیمه و مراقب باشیم به بیراهه نریم ..

در این که همه چیز دست خداست حتی مرگ و زندگی هیچ شکی نیست اوناییم که دست به خودکشی میزنن به اختیار خودشونه که راه بدبختی رو انتخاب کردن و طبق نقشه الهی نرفتن جلو چون مرگ دست خداست و انتخاب اینکه آدم خوشبخت یا بدبختی باشن با خودشونه و تا خودمون نخوایم خدا به اجبار هدایتمون نمیکنه

ممنون بابت نظرتون

هم راز یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 15:58

یعنی جدا کشته مرده و هلاک جواب ها شدم!
ینی ساده ترین جوابی که میشد داد و....!
هیچی نگم بهتره :-)
حالا باز خوبه خودتو قانع میکنه.و ذهنت از این سوال رها....

حالا یعنی مسخره کردی یا تایید؟ من فرقشو نمیتونم بفهمم :دی

Sara یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 15:55

چرا این لامصب مشخصات منو به خاطر کوفتیش نمیسپره خب؟؟؟؟؟؟ اگه قرار بود به دنیا اومدن دست خودمون باشه تکلیف خدا چی بود این وسط؟! ما فقط به دنبا اومدیم انتخاب راه اختیاریه که بهمون ارزونی داشته شده.البته گاهی حس میکنم یجور اجبار هم قاتی زندگی هامونه

نمیدونم چرا اینجوری خودم هم باهاش ور میرم که بسپاره.
اوهوم

Maryam یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 15:12 http://words-world.Blogsky.com

سلام
خداروشکر بالاخره ب جواب رسیدی!

شاید جواب رو رسیده بودم. بیشتر یه جورایی به چالش کشیدن بود.
چون توی مطلب قبلی گفتم نظرمو بعد میگم. یعنی منم یه نظراتی دارم

J.a یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:53 http://daddy-long-legs.blogsky.com/

انقدر کیف کردم از من جداگانه تشکر کردی.....
من که کاری نکردم:-)

عقده ایی
نه خب کمتر کسی پیدا میشه واسه یکی کاری بکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد